простору з вільним плануванням і розміщеннямрослин, яке властиве природі. На територіях,оформлених за правилами цього ландшафтногостилю, відсутня симетрія, прямілінії та чіткі геометричні форми (мал. 7, а).Додаванням до пейзажного стилю елементівтієї чи іншої країни отримують тема-тичні стилі: французький, англійський тощо.Тематичний стиль — це певна філософія, субкультура,схильність до конкретного географічногомісця, підкреслення певних особливостейстилю життя. Наприклад, сад каменіву традиційному японському стилі (мал. 7, б).Стиль кантрі за своїм змістом є сільськимстилем, у якому переважають простотай комфорт. Жодних ексклюзивних декоративнихрослин, вишуканих класичних скульптурта чіткого геометричного планування.Форми якомога простіші, а значна кількістькольорів надає ділянці яскравості. Ландшафту цьому стилі простий, а догляд за ним мінімальний.Основними елементами стилю кантріє квітники з польових рослин, природні галявини,невеликий ставок, вироби ручноїроботи, плетені дахи з очерету, поєднанняплодових рослин і квітів в одну композицію.Кожній країні притаманний свій сільськийколорит. В Україні це дерев’яні різьблені статуї,підкови, колеса від возів, самі вози, обставленіглиняними горщиками з рослинами-однолітками, городні опудала, плетені огорожі,гнізда з лелеками та багато іншого (мал. 8).Характерними ознаками стилю модернє різноманітність форм і конструкцій, плавнілінії, недотримання симетрії, застосуваннянових конструкційних матеріалів.
У стилі модерн рослини відіграють особливу роль. Тут це
не просто частина природи, це — важливий елемент декору
(мал. 9, а). Рослини можуть утворювати різні форми, але,
на відміну від класичного ландшафту, де рослини виглядають
ідеально, у модерні вони мають певну зовнішню недбалість,
відсутні повторення, а цінуються фактура й колір.
Стиль хай-тек — це завжди новизна, незвичайні футуристичні
форми. У цьому стилі застосовують новітні технології
і матеріали, у плануванні можливі як симетрія, так
і асиметрія (мал. 9, б). Рослини зазвичай добирають з оригінальним
поєднанням кольорів, незвичайних форм. Ландшафти
в стилі хай-тек завжди сучасні, виникає враження,
що сад створений у далекому майбутньому.
Історія виникнення ландшафтного дизайну
Мистецтво благоустрою території сягає корінням далеко в глибину століть. Відомо, що вже первісні люди, змінюючи місця стоянок, водночас облаштовували нові ділянки відповідно до своїх потреб.
Ландшафтний дизайн також має давню історію. Садівництво як мистецтво виникло на території найдавніших цивілізацій — Давнього Єгипту та Месопотамії ще в XV—X століттях до нашої ери (мал. 4, а).
Однією з найвідоміших пам’яток садово-паркового мистецтва є легендарні «висячі сади» Семіраміди, які створені у Вавилоні та вважалися одним із чудес світу (мал. 4, б).
У Давньому Римі оформленню парків і садів приділяли велику увагу. Сади розбивали на схилах, тому вони мали багатоярусну структуру. Їх прикрашали скульптурами, фонтанами і різними архітектурними спорудами. Для озеленення широко використовували чагарники і квіткові рослини.
Дізнайтеся більше
1981 року в м. Києві був створений Печерський ландшафтний парк (Співоче поле). Щороку там відбуваються «квіткові» події: виставка тюльпанів у травні, фестиваль хризантем у жовтні. А в серпні до Дня незалежності України в парку проводять традиційну виставку квіткових тематичних композицій, на якій ландшафтні дизайнери змагаються в креативності та оригінальності. Парк перетворюється на арт-майданчик із неймовірними квітковими клумбами, скульптурами, чудовим декором.
План вивчення:
1.
Сутність економічних понять.
2.
Завдання економічного обґрунтування проекту.
3.
Процедура оцінки вартості виробництва проекту.
4.
Джерела та шляхи економії матеріальних ресурсів проекту.
Частково
питання експертизи ми розглядали в попередньому розділі, коли йшлося про основи
дизайну в створенні виробу. Насправді, експертиза виробу нерозривно пов’язана з
економікою виробництва, і має достатньо складну структуру. Це пояснюється тим,
що виріб має багато характеристик, не лише з точки зору дизайнера, а й
технолога, інженера, соціолога, маркетолога. Їх необхідно враховувати не лише
під час виготовлення дослідного зразка, а й після випуску виробу в серійне
виробництво. Однак провідною в експертизі є його економічна частина, тому
коротко розглянемо економічне обґрунтування виробу з позицій основ сучасного
виробництва.
В
основу розвитку людського суспільства покладене матеріальне виробництво,
створення матеріальних благ. Виробництво матеріальних благ у кожній суспільно‑економічній
формації має свої специфічні особливості, здійснюється за допомогою знарядь
праці.
Процес
праці включає три основні моменти:
•
праця людини;
•
предмети праці;
•
засоби праці.
Праця людини — це змістовна, цілеспрямована діяльність
людей, у процесі якої вони видозмінюють зовнішню природу, опосередкують,
регулюють і контролюють обмін речей між собою й одночасно змінюють власну
природу.
Предмети праці — це речі (об’єкти)
природи, на які людина впливає в процесі праці, піддаючи їх обробці.
Предмети
праці бувають двох видів:
•
дані самою природою (наприклад деревина);
•
ті, що підлягають наступній обробці (руда), їх називають сирим матеріалом або
сировиною.
Засоби праці — це речі чи комплекс речей, якими людина
впливає на предмети праці.
Виробничі сили — це фактори, які
забезпечують перетворення речей природи у відповідності з потребами людей,
створюючи матеріальні і духовні блага, і визначають ріст продуктивності
суспільної праці.
До
структури виробничих сил належать:
•
людина (головна виробнича сила);
•
засоби праці;
•
предмети праці (засоби виробництва);
•
сили природи, які використовуються людьми;
•
форми і методи організації виробництва;
•
наука;
•
інформація.
Оскільки
виробничі сили відтворюють відношення людини до природи, то, з однієї сторони,
вони повернуті до сил природи, а з іншої — до системи суспільних, перш за все,
економічних відносин, у складі яких виділяють техніко‑економічні, організаційно‑економічні,
соціально‑економічні, тобто виробничі відносини.
Виробничі відносини — це суспільна форма
розвитку виробничих сил у процесі виробництва, обміну, розподілу та споживання
матеріальних і духовних благ.
Такою
ж суспільною формою є і відношення власності.
Власність можна розглядати як виробничі відносини між
людьми з приводу привласнення засобів виробництва, робочої сили, предметів
споживання, послуг, об’єктів інтелектуальної власності у всіх сферах
суспільного відтворення.
Відносини
власності за своїм економічним змістом охоплюють усю сукупність виробничих відносин,
є їх системною сутністю.
Економічна система — це сукупність усіх
видів економічної діяльності людей у процесі їх взаємодії, спрямованих на
виробництво, обмін, розподіл і споживання товарів і послуг, а також на
регулювання такої діяльності у відповідності з метою суспільства.
Основними
елементами економічної системи, її підсистемами, є:
•
виробничі сили;
•
техніко‑економічні відносини;
•
організаційно‑економічні відносини;
•
виробничі відносини, чи відношення до власності;
•
господарський механізм, так як регулювання економічної діяльності здійснюється
за його допомогою.
Витрати використовуються для оцінки та аналізу
виконання планових показників, вивчення результатів діяльності окремих
підрозділів і підприємства в цілому.
При
плануванні, обліку й аналізі витрати класифікуються за ознаками і поділяються:
•
за місцем виникнення — на витрати виробництва підрозділу, дільниці, служби;
•
за видами продукції, робіт, послуг — на витрати на вироби,групи однорідних
виробів, одноразові замовлення, реалізовану продукцію;
•
за видами витрат — на витрати за економічними елементами, статтями калькуляції;
•
за способом перенесення витрат на продукцію — на прямі та непрямі;
•
за ступенем впливу обсягу виробництва на рівень витрат — на умовно-змінні й
умовно-постійні або змінні чи постійні;
•
за календарними періодами — на поточні та одноразові.
Собівартість продукції (робіт, послуг) —
це виражена в грошовій формі витрата на виробництво і збут продукції.
Собівартість об’єднує дві частини вартості — вартість використаних засобів
виробництва і частину вартості необхідного продукту.
Вартість
використаних засобів виробництва об’єднує витрати на використання предметів
праці (сировини, матеріалів, енергії, тари тощо) та частину вартості засобів
праці, перенесену на продукцію у вигляді амортизаційних відрахувань.
Вартість
необхідного продукту являє собою сукупність витрат для відтворення робочої сили
і складається не тільки з коштів на оплату праці, а ще й з грошових виплат і
безплатних послуг із суспільних фондів споживання, які в собівартості
промислової продукції відображені частково, у вигляді відрахувань на соціальне
страхування.
Обидві
ці частини забезпечують просте відтворення виробництва.
Третя
частина вартості — додатковий продукт суспільства — використовується для розширення
виробництва, виплат та безплатних послуг із суспільних фондів споживання.
Таким
чином, собівартість є основою вартості.
Собівартість
продукції визначається індивідуальними затратами праці в умовах досягнутого на
конкретному підприємстві технічного рівня виробництва (індивідуальна
собівартість), тимчасом як вартість продукції (робіт, послуг) — затратами
суспільно необхідної праці.
Собівартість
продукції, як найважливіший інструмент виміру рівня затрат суспільної праці, є
основою для формування та вдосконалення цін, визначення доходу, прибутку,
рентабельності та інших фінансових показників.
До
виробничої собівартості продукції (робіт, послуг) включаються:
•
прямі матеріальні витрати;
•
прямі витрати на оплату праці;
•
інші прямі витрати;
•
загальновиробничі витрати.
До
складу прямих матеріальних
витрат включається вартість сировини та основних матеріалів, що
утворюють основу вироблюваної продукції, купівельних напівфабрикатів та
комплектуючих виробів, допоміжних та інших матеріалів, які можуть бути безпосередньо
віднесені до конкретного об’єкта витрат.
До
складу прямих витрат на оплату
праці включаються заробітна плата та інші виплати робітникам, зайнятим
у виробництві продукції, виконанні робіт або наданні послуг, які можуть бути
безпосередньо віднесені до конкретного об’єкта витрат.
До
складу інших прямих витрат включаються всі інші виробничі витрати, які можуть
бути безпосередньо віднесені до конкретного об’єкта витрат, зокрема
відрахування на соціальні заходи, плата за оренду земельних ділянок, амортизація
тощо.
Серед
економічних категорій, що використовуються в ринковому механізмі
господарювання, є ціна.
Ціна — це грошовий вираз вартості товару. За її
допомогою порівнюють витрати і результати господарської діяльності,
обґрунтовують вибір найефективніших напрямків капітальних вкладень і розвиток
нової техніки, стимулюють виробництво та споживання високоякісних видів
продукції.
Ціна
виступає важливим інструментом конкурентного процесу. Конкурентне ціноутворення
є основою саморегулювання ринку та еквівалентного обміну товарами.
Суть
ціни найбільш наочно проявляється в її функціях: розподільчій, урівноважуючій,
інформаційній, стимулюючій та збереження доходності підприємства.
За
характером обслуговуваного обігу продукції всі ціни поділяються на відпускні,
оптові та роздрібні.Залежно від розмірів купівлі-продажу товарів існують
біржові, внутрішньофірмові, трансферні, роздрібні ціни.
Ціни
за впливом на них конкуренції поділяють на конкурентні, монопольні,
регульовані, індикативні.
Ціни
відрізняються за територією дії — поясні, національні, світові.
Існують
також базові ціни, ціни пропозиції, прейскурантні, виробництва, пільгові.
Завдання економічного обґрунтування проекту. Після
обґрунтування прототипу виробу, чим підтверджується принципова можливість його
виготовлення, на конструкторському етапі необхідно дати: обґрунтування витрат
необхідних матеріалів, засобів енергії, грошових коштів на оплату праці при
виготовленні виробу; визначення собівартості виробу, що виготовляється; величини
запланованого прибутку і договірної ціни виробу; визначення рівня
рентабельності виготовленого виробу; планування випуску виробу: кошторис
доходів і витрат. Тобто необхідно зробити попередню економічну оцінку
доцільності постановки розробленого проекту на виробництво, її випуску й продажу.
На
цьому етапі розробки проекту слід одержати відповіді на такі питання:
•
яким має бути розмір коштів для здійснення випуску першої продукції;
•
чи буде отримано прибуток від реалізації проекту і якщо так, то чи буде він
достатнім для повернення грошей;
•
через який термін будуть повернуті гроші;
•
наскільки ємним за платоспроможним попитом, перспективами і конкуренцією буде
прогнозований ринок нової продукції;
•
якою є планова собівартість продукції, яку розробляють;
•
яким є обсяг випуску продукції на ринок;
•
скільки років триває реалізація товару на ринку тощо.
У
процесі попереднього економічного аналізу корисно визначити дійсну вартість
майбутніх грошових потоків, яку генерує інноваційна продукція.
Питання
прибутку може бути вирішальним для багатьох видів інноваційної продукції. Якщо
неможливо продати продукцію за ціною, що перекриває очікувані виробничі
витрати і будь-які пов’язані з цим платежі (виробничі накладні витрати,
торговельні витрати тощо), то немає сенсу братися за розробку. Економічна
оцінка спроектованого виробу здійснюється на підставі його порівняння з
відомими зразками-аналогами і включає оцінку наявності недорогих матеріалів,
можливості використання відходів.
Процедура оцінки вартості виробництва проекту. Економічне
оцінювання об’єкта й процесу технологічної діяльності доцільно здійснювати у
такій послідовності:
• визначити витрати матеріалів (Мз)
визначити вартість
витрат на електроенергію (Це) під час роботи:
Е = Р × t,
де Е — спожита
електроенергія (кВт/год);
Р — потужність споживача
електроенергії (Вт);
t — тривалість роботи
споживача електроенергії (год);
Це = 0,25 × Е,
де Це — вартість
спожитої електроенергії;
0,25 — вартість тарифу
на електроенергію (грн / кВт);
• здійснити розрахунок
оплати праці (Роп) на підставі, що оплата працівника 3‑го розряду здійснюється
погодинно:
Роп = tрд × 500 грн /
міс / (8 год / рд × 22 рд),
де tрд — тривалість
виконання робіт з виготовлення виробу (год);
• визначити величину
податку на заробітну плату (Оп), який складає 15 % від заробітної плати
Оп = 0,15,
• визначити
амортизаційні відрахування на інструменти та обладнання за табл.
Аоб
= 0,1×В / N,
де
Аоб — величина амортизаційних відрахувань на 1 робочу зміну (6 год), (грн);
0,1
— коефіцієнт, що враховує 10 % від собівартості обладнання;
В
— вартість обладнання, (грн);
N
— час зносу обладнання в днях;
•
визначити загальну собівартість виготовлення виробу:
С
= Мз + Це + Роп + Аоб + Оп,
•
визначити величину прибутку (П) внаслідок реалізації виробу в межах 10–25 % від
собівартості виробу:
П
= (0,1 – 0,25) × С,
•
визначити договірну ціну (Дц) реалізації виробу:
Дц
= С + П,
•
визначити рентабельність проектованого виробу:
Р
= (П / Дц) × 100 %.
Загальний
підхід полягає у створенні електронної таблиці в комп’ютерному табличному
редакторі, яка дасть можливість досліджувати вплив ключових параметрів на
вартість проекту, починаючи з простої моделі та поступово її ускладнюючи. Це
дослідження рекомендується проводити в такому порядку:
•
визначити вартість елементів виробництва;
•
створити електронну таблицю для визначення вартості виготовлення продукції;
•
розрахувати розмір усіх витрат на комерціалізацію проекту;
•
доповнити електронну таблицю відсутніми витратами по проекту;
•
дослідити чутливість вартості проекту до ключових параметрів.
Слід
пам’ятати, що за допомогою сучасного програмного забезпечення легко розробити
доволі складні моделі, здатні давати конкретний результат навіть за
суперечливих даних. Майстерність полягає в тому, щоб дати реалістичні оцінки й
виявити області невизначеності.
Основними
джерелами даних можуть бути:
•
відомості про аналогічні вироби. Зібрана по крихтах інформація може стосуватися
матеріалів, компонентів, вузлів, дизайну, характеристик продуктивності;
•
виробники та постачальники обладнання, які, зазвичай, із готовністю надають
інформацію про його ціни й робочі характеристики. Іноді така інформація
доступна через рекламні матеріали та Інтернет-сторінки компаній;
•
компанії, що постачають матеріали й обладнання, є природнім джерелом інформації
про склад, специфікацію, ціни, знижки тощо. Коли вимоги до матеріалів не
відповідають зазначеним даним у прайс-листах, постачальники часто можуть надати
розцінки або надійні калькуляції на ці матеріали.
Загалом,
підхід до оцінки собівартості виробництва проекту можна здійснити шляхом
послідовних дій:
1.
Скласти виробничу схему проекту, позначивши на ній зв’язки між етапами.
2.
Для кожного етапу перерахувати всі чинники, які можуть вплинути на вартість.
Вирішити, що відомо, а про що потрібно довідатися з інших джерел.
3.
Там, де можливо, потрібно знайти інформацію про вартість, зробити обґрунтоване
припущення, переконатися, що не вводите себе в оману, недооцінюючи реальну
вартість.
4.
Створити комп’ютерну великомасштабну таблицю (наприклад, в Microsoft Excel, щоб
змоделювати виробничу схему та витрати) Переконайтеся, що вона дає розумні
відповіді.
5.
Якщо собівартість трохи вища або дуже близька до очікуваної ціни продажу, то це
є підставою для продовження роботи.
6.
Якщо вартість набагато нижча за очікувану ціну продажу, можливо щось не
враховано або недооцінено. Необхідно повторно перевірити розрахунки.
7.
Продовжити аналіз виробничої схеми, ускладнюючи її відповідно до збільшення
знань про процес. Там, де можливо, варто замінити оцінки реальними даними.
Джерела
та шляхи економії матеріальних ресурсів проекту. Раціональне та економне
витрачання окремих елементів проекту має неабияке економічне значення. Це
зумовлюється постійним збільшенням абсолютного споживання сировини, матеріалів,
енергії для виробництва продукції в різних галузях народного господарства,
переважаючою часткою матеріальних витрат у загальній її вартості. Економія
матеріальних ресурсів дає змогу з тієї самої кількості сировини і матеріалів
виготовляти більше продукції без додаткових затрат суспільної праці,
підвищувати ефективність виробництва в цілому на кожному підприємстві.
Для
вимірювання ступеня ефективності використання матеріалів існує відповідна
система техніко‑економічних показників.
1.
На підприємствах, що переробляють первинну сировину, застосовують показник
(коефіцієнт) виходу або видобутку готової продукції з вихідної сировини.
Наприклад, кольорова металургія — коефіцієнт видобутку міді з руди, цукровий
завод — вихід цукру з буряків.
2.
На окремих підприємствах використовують витрати сировини на одиницю готової
продукції. Наприклад, підприємства чорної металургії — витрати залізної руди,
коксу на 1 тону чавуну, на підприємстві мінеральних добрив — витрати сірчаної
кислоти на 1 тону суперфосфату.
3.
На підприємствах обробної промисловості використовують коефіцієнт використання
матеріалів, тобто відношення чистої ваги до норми.
4.
На окремих підприємствах розраховують коефіцієнт використання площі матеріалу
(листовий прокат, тканина, шкіра).
5.
Коефіцієнт використання об’єму матеріалу (деревина).
Ефективніше
використання обігових фондів передбачає розв’язання завдань з економії
сировини, матеріалів, палива, електроенергії.
Джерела
показують, за рахунок чого можна досягти економії, шляхи показують, як саме, за
допомогою яких заходів можна заощадити ті чи інші види матеріальних ресурсів.
Джерела
економії матеріальних ресурсів:
Ø зниження ваги виробів;
Ø зменшення питомої
витрати матеріалів;
Ø скорочення витрат і
відходів сировини і матеріалів;
Ø використання відходів та
побічних продуктів;
Ø утилізації вторинних
ресурсів;
Ø заміна натуральних видів
сировини та матеріалів штучними їх видами.
Шляхи
економії матеріальних ресурсів:
І.
Виробничо-технічні заходи
Ø первинна обробка та збагачення
сировини;
Ø комплексна переробка
сировини;
Ø застосування
ресурсно-зберігаючої техніки;
Ø запровадження
маловідходної та безвідходної технології.
ІІ.
Організаційно‑економічні заходи
Ø удосконалення
матеріальних нормативів;
Ø поліпшення організації матеріального
забезпечення виробництва;
Ø упорядкування системи
ціноутворення;
застосування
дійової системи економічного стимулювання.
Серед
джерел та шляхів економії матеріальних ресурсів найбільше уваги можна
приділити:
комплексній
переробці сировини — це процес промислової переробки, результатом якого є
добування з вихідної сировини всіх корисних її компонентів та їх повне
використання, включаючи і технологічні відходи;
вторинні
матеріальні ресурси — це залишки сировини, відходи виробництва і споживання,
які можуть бути використані у виробництві;
відходи
виробництва — залишки сировини і матеріалів, які втратили первісну споживчу
вартість (обривки, стружка, технічне масло, жом);
відходи
споживання — виробничого споживання (брухт, гума, тара); побутового споживання
(ношені речі, одяг, макулатура).
шиЄмо екомішечки для користування в повсякденному житті. Не має змоги пошити, готуємо тканину( можна б\у).
запрошуються активні учні та їх родини!
24.01
1)продивіться відео
Основа і поверхня для роботи Що ж являє собою ця техніка? Декупаж – це декорована річ, де малюнок наноситься на папір або інший матеріал, покрита декількома шарами лаку. Основою може виступати будь-який матеріал, який погано вбирає вологу. Що ж зазвичай використовують в такому методі фахівці: Дерев’яні поверхні (ступінь обробки не має значення); Оброблена фанера (можна і без обробки); Різні види пластика; Скляні вироби; Порцелянові вироби або фаянс.
Перелік інструментів для декупажу
Источник: https://o-remonte.com/uk/dekupazh-servetkami-dlya-pochatkivciv-k/
3) зробіть власний предмет інтер'єру використовуюси цю техніку та надішліть мені на перевірку
Види декоративно-прикладного мистецтва
Мистецтво виникло ще в доісторичні часи, коли людині щоденно доводилось боротися за своє існування. Саме мистецтво допомогло нашим далеким пращурам осмислити дійсність, зрозуміти своє місце у такому суворому і складному світі. Первісне мистецтво відображало релігійні уявлення давніх людей і мало виразний обереговий характер, коли зображення, спів, пантоміма мали містичне значення і повинні були забезпечити вдале полювання, вберегти життя. Тож творячи і сприймаючи художні образи, люди розвивалися емоційно, естетично та розумово, а отже, ставали сильнішими.
Вже тоді людина захоплювалася красою і прагнула прикрасити своє помешкання. Художнє прикрашання предметів побуту і стає основою декоративно-прикладного мистецтва.
Декоративно-прикладне (ужиткове) мистецтво — це мистецтво, головною метою якого є створення та оздоблення художніх виробів, що мають практичне призначення у побуті.
Основою будь-якого виду мистецтва є народна творчість. Найвиразніше риси народного мистецтва відображено в декоративноприкладному, адже воно завжди поруч з людиною в її побуті та є найдоступнішим. Саме тому найяскравіші враження про особливості характеру кожного народу дає нам його ужиткове мистецтво. У ньому сконцентровані прадавні традиції, вірування, естетичні та моральні ідеали, а отже — душа народна.
Народне мистецтво — художня колективна творча діяльність народу, що відображає його життя, світогляд і морально-естетичні ідеали.
Ужиткове декоративно-прикладне мистецтво тісно пов’язане з ремеслами, що формували матеріальну культуру кожного народу.
Таким чином, видовий поділ у декоративноприкладному мистецтві рясніє назвами різноманітних видів діяльності народних майстрів.
Для розмаїття видів декоративно-прикладного мистецтва характерними є три основні засоби виразності: стилізація, контраст і символізм.
Стилізація — процес спрощення предмета (в зображенні) за формою та кольором на основі відбору найвиразніших його рис.
Важливим етапом стилізації зображення є декоративний принцип добору кольорів: їх обмежена кількість, яскравість і контраст.
Контраст — яскраво виражена протилежність будь-яких якостей і властивостей.
Контрастним вважається поєднання світлих і темних, теплих і холодних, легких і важких кольорів.
Символ — знак, що позначає сутність певного поняття.
Символізм у декоративно-прикладному мистецтві досягається використанням зображень, що є важливими знаками-символами, традиційними для культури певного народу чи людства в цілому.
Друзі! Думаю, варто використати знання про декоративно-прикладне мистецтво та його виражальні засоби під час проведення аналізу твору ужиткового мистецтва за таким планом:
1. Визначте, до якого виду декоративно-прикладного мистецтва належить цей виріб.
2. Які виражальні засоби декоративно-прикладного мистецтва використав народний майстер? Аргументуйте власну думку.
3. Яке естетичне враження справив на вас цей твір декоративно-прикладного мистецтва?
Традиційні види декоративно-ужиткового мистецтва
Опорні поняття: ремесло, декоративно-ужиткове мистецтво, традиція.
З давніх-давен наші пращури оволодівали різними ремеслами, щоб виконувати необхідну господарську роботу. Вони виготовляли ручні знаряддя праці, речі домашнього вжитку, майстрували меблі, будували житло. Щоб виготовлені вироби милували око, їх прикрашали різьбленням, випалюванням, розписом, вишивкою, аплікацією тощо.
Знаки для оздоблення народжувалися в глибоку давнину. Вони символізували сили природи, відображали уявлення людини про будову Всесвіту. Ці знаки й досі живуть у різних видах мистецтва і нагадують про давні вірування нашого народу.
Ремесла постійно розвивалися і досягли розквіту в часи Київської Русі. Вони стали конкурувати з ремеслами сусідніх народів і користуватися попитом за межами держави. Особливо славилися ткацькі й гончарні вироби.
Тут люд осілий. Тут шанують труд.
І рух дадуть і кругові і кросну*.
Кують залізо із місцевих руд
І мають славу дуже розголосну.
Тут процвітало всяке ремесло...
Ліна Костенко
Ремесло — дрібне виробництво готових виробів, що базується на ручній праці майстра.
Поступово стирається межа між ремеслом і мистецтвом. Формуються різні види декоративно-ужиткових мистецтв: ткацтво, килимарство, вишивка, в'язання, писанкарство, гончарство, гутництво, ювелірна справа, лозоплетіння, художня обробка дерева, металу та ін. (мал. 23).
* Кросна — ткацький верстат.
Мал. 23. Види декоративно-ужиткового мистецтва
Декоративно-ужиткове мистецтво — один із видів художньої діяльності, вироби якого поєднують естетичні та практичні якості. Декоративний означає «прикрашений», а ужитковий — це практичний, потрібний у побуті.
У традиційних видах декоративно-ужиткового мистецтва тисячоліттями використовують ті самі матеріали: глину, камінь, метал, дерево, лозу, солому, очерет, шкіру, тканини тощо.
Народне мистецтво є підсумком плідної праці багатьох поколінь вишивальниць, різьбярів, гончарів тощо. Через багаторазові повторення його образи, технічні навички закріплюються і передаються наступникам як національна культурна традиція. Це не просте повторення, а творчий процес удосконалення усталених форм і технологій.
Традиція — це досвід, звичаї, смаки, норми поведінки і т. ін., що склалися історично й передаються з покоління в покоління.
- Що таке ремесла, декоративно-ужиткове мистецтво?
- Назви види декоративно-ужиткових мистецтв.
- Що таке національна культурна традиція?
Традиції мають великий вплив на розвиток естетичного смаку і хисту нашого народу. Інформація, зосереджена в технологіях різьбярства, ткацтва, вишивання, гончарства та в інших художніх промислах і ремеслах, є цінним джерелом пізнання історії народу, його духовних цінностей.
В історичних і краєзнавчих музеях України зберігається багато речей, прикрас, які відображають побут і художні смаки прадавніх українців. Оглядаючи експонати, помічаємо, що формами, орнаментами вони схожі на деякі сучасні вироби. У глибинах свідомості народу живе і передається від покоління до покоління інформація про найбільш доцільне і прекрасне. У цьому суть традицій, їх живучість, неперервність і творча сила.
Красу і шедеври декоративно-ужиткового мистецтва народні майстри являють усьому світу. Нині проходить велика кількість виставок, ярмарок, фестивалів, конкурсів, де представлені взірці народного мистецтва з різних конструкційних матеріалів.
Чи знаєш ти
Високорозвинена українська культура творилася тисячоліттями. Найпростіші архаїчні мотиви — лінії, безконечник, кола, хрести, ромби, квадрати, крапки — з найдавніших часів прикрашали глиняний посуд, вироби з каменю, дерева, кістки. Оздоблення мало не тільки естетичне значення, а виконувало певні інформативні та магічні функції.
Символ першопочатку культури, народження життя, краси
Браслет. Палеоліт. (20 тис. років тому). Геометричне зображення символу першопочатку
Посуд трипільської культури (3 тис. років до н. е.)
Орнамент сучасної вишивки
Баляси (фігурні поручні), оздоблені давнім символом
Символ першопочатку прикрашає огорожу
Первісне значення багатьох українських орнаментальних мотивів не розгадане і донині. Їхнє символічне значення чекає свого розшифрування.
Зберігаючи й розвиваючи традиції минулого, сучасні майстри виготовляють предмети домашнього вжитку та декоративного призначення з урахуванням нових естетичних вимог. Вони використовують нові конструкційні матеріали й технології, доповнюють і змінюють сюжети й композиції орнаментів, їх колорит, вносять своє бачення і відчуття світу.
- 1. У чому особливість декоративно-ужиткового мистецтва?
- 2. Яке значення для українського народу мають традиції?
- 3. Які матеріали використовують у різних видах декоративно-ужиткових ремесел? Упорядкуй праву колонку відповідно до лівої.
Ткацтво
Деревообробка
Гутництво
Вишивка
Художнє ковальство
Гончарство
Художнє плетіння
Писанкарство
Витинанки
Скло
Прядильні волокна
Глина
Папір
Лоза
Тканина, нитки
Метал
Дерево
Яйце
ПРАКТИЧНА РОБОТА
- 4. Визнач, виробами яких видів декоративно-ужиткового мистецтва прикрашено зображений інтер'єр житла.
- 5. Укажи правильне тлумачення поняття «традиція»: а) досвід, звичаї, погляди, смаки, норми поведінки і т. ін., що склалися історично й передаються з покоління в покоління; б) дрібне виробництво готових виробів, що базується на ручній праці майстра.
- 6. Які традиційні види декоративно-ужиткового мистецтва поширені у твоєму регіоні?
- 7. З якого конструкційного матеріалу виготовляють вироби гутники? а) глина; б) дерево; в) лоза; г) скло.
- 8. Збери інформацію про нові види рукоділля. Поділися знахідками .
Скарбничка мудрості
«На дерево дивись, як родить, а на людину, — як робить».
* Реліквія — річ, яку особливо шанують і зберігають як пам’ять про минуле.
Стадії інженерного проектування | Етапи художнього конструювання | Результати роботи художника-конструктора |
Технічне завдання | Розробка технічного завдання Попередній аналіз проектної ситуації. | Узгодження з дизайнером технічного завдання |
Художньо-конструкторський аналіз | Розкриття якостей аналогів і комплексу зв’язків «людина - виріб» та «людина - середовище» | Узагальнення художньо-конструкторського аналізу. |
Технічна пропозиція | Розробка художньо-конструкторської пропозиції Дослідження, що стосуються соціологічних, ергономічних та інших даних про об’єкт проектування. Визначення вимог, що ставить дизайн до виробу, що проектується. Визначення художньо-конструкторських завдань. Розробка попередніх варіантів художньо-конструкторських пропозицій. Узгодження художньо-конструкторських пропозиції. | Художньо-конструкторська пропозиція Дані проектних досліджень. Формулювання вимог дизайну щодо виробу. Формулювання художньо-конструкторських завдань. Варіанту схем компонування. Художньо-конструкторська пропозиція. |
Ескізний проект | Ескізне проектування Аналіз та відбір художньо-конструкторських пропозиції. Вивчення конструкції, матеріалів та технології виготовлення виробів. Розробка ескізних варіантів виробів в графіці та у об’ємі (з урахуванням ергономічних вимог тощо). | Ескізний проект Варіанти художньо-конструкторських пропозиції. Дані про конструктивні рішення, властивості матеріалів та технології. Ескізи та пошукові моделі виробів. |
Технічний проект | Художньо-конструкторський проект Заключне компонування виробу. Художньо-конструкторська проробка форми. Розробка складних поверхонь. Вибір конструкційних та оздоблювальних матеріалів. Моделювання та макетування. Економічне обґрунтування рішення. Оформлення проекту. Узгодження технічного проекту. | Художньо-конструкторський проект Компонувальні креслення виробів. Ескізи робочих креслень складних поверхонь. Модель або макет виробу. Пояснювальна записка. |
Розробка робочої документації | Робоче проектування Розробка креслень складних поверхонь. Розробка креслень вузлів та деталей. Узгодження робочої документації. | Робочі креслення Креслення складних поверхонь. Креслення вузлів та деталей, які є найбільш вагомими у зовнішньому вигляді виробів. |
Дослідний зразок | Участь в авторському нагляді за процесом виготовлення та випробування. | Висока якість зразку. |
Клаузура — це навчальні вправи, що допомагають розвивати здатність мислити нестандартно. Цілі можуть бути різні:
- пошук загальної ідеї проекту;
- рішення приватної проблеми (наприклад, пошук варіантів оформлення фасаду);
- контрольна вправа.
Студенти можуть знати про майбутню роботу, а ось її тема іноді заздалегідь невідома. Ставляться різні завдання, для вирішення кожної відводиться певна кількість часу. Залежно від цілей існують клаузури різних видів. У кожного викладача є безліч таких вправ власної розробки.
12.10.2022
ТЕМА: Художнє конструювання форми та композиції оздоблення. Застосування засобів та методів художнього конструювання (замальовки,
, макетування тощо) під час розробки композиції предмету та його оздоблення.
2. Художнє конструювання та композиція
11.10.2022
Аналіз та систематизація зібраної інформації. Створення банку ідей
Пошук інформації щодо певної проблеми чи галузі виробництва супроводжується її накопиченням. Досить часто великий обсяг інформації не лише «загромаджує» комп'ютер, а й залишається невикористаним у дослідницькій роботі. Тому дизайнери намагаються впорядкувати і систематизувати зібрану під час дослідження та вивчення проблеми інформацію, щоб ефективніше нею скористатися.
Кожну нову ідею потрібно проаналізувати, виділивши позитивні та негативні сторони. Якщо йдеться про виготовлення певного виробу, слід з'ясувати, як він вирішуватиме поставлені завдання (проблеми), чи буде зручним у користуванні, чи задовольнятиме встановлені технологічні вимоги тощо. Інакше кажучи, працюючи над створенням конкретного об'єкта, дизайнер переглядає всі можливі способи вирішення проблеми, що проявляється у вигляді набору образів майбутнього виробу — банку ідей та пропозицій. Проте йдеться тут не лише про можливі форми майбутнього виробу чи, наприклад, проектування інтер'єру у вигляді замальовок або ескізів (рис. 13), а й про добір інших конструкційних
Ескізні малюнки для банку ідей
матеріалів, комбінації різноманітних ідей, зміни в кольорі, варіанти компонування складових виробу, товарного вигляду і т. д.
До такого банку ідей конструктор повертається протягом усього періоду роботи над проектом, доповнюючи його і переглядаючи ті чи інші пропозиції для використання їх у роботі. Наприклад, працюючи над інтер'єром кімнати, коли визначено кількість і конструкцію меблів, коли образ і вигляд меблів став завершеним, дизайнер виконує рисунки і креслення у масштабі, проробляє можливі варіанти розміщення окремих частин меблів — виконує компонування. Варіанти компонувань входять до банку ідей, як, власне, і сам ескіз, доповнюючи образ, замальовки, креслення меблів тощо.
Отже, головне правило створення банку ідей можна сформулювати так: скопійовані або виконані власноруч рисунки, замальовки, ідеї у вигляді записів — весь обсяг накопиченої інформації, який може стати в пригоді під час виконання наступних етапів проектування
Клаузура — графічне зображення можливих варіантів майбутнього виробу як в загальному вигляді, так і з прорисовкою окремих частин чи деталей. Клаузура повинна мати завершену композицію стосовно виробу чи проекту в цілому.
Створюючи клаузуру, застосовують будь-які зображувальні засоби — від власноруч виконаних малюнків та ескізів до кольорових і скопійованих зображень
Під час створення клаузури проявляється творча фантазія дизайнера, вміння застосовувати зібрану інформацію про досліджувану проблему чи об'єкт проектування. Тому аркуш клаузури може містити зображення, що відбивають асоціативні, фантастичні, природні аналогії, якими користується дизайнер, чи скопійовані рисунки, фотографії з інших джерел. Дизайнер може коротко відобразити суть ідеї з відповідними написами, запитаннями, кількома варіантами розв'язків проблеми тощо.
Домашня робота Створити банк ідей та клаузуру свого майбутнього виробу
Комментариев нет:
Отправить комментарий